Skip to content
Home » Roast of bureaureinders.nl/

Roast of bureaureinders.nl/

Laten we eens kijken naar de website van Bureau Reinders, waar ze ons proberen te overtuigen dat ze dé go-to zijn voor effectief schrijven. Als ik eerlijk ben, lijkt het meer op een wedstrijd wie het meest complexe en saaie jargon in een tekst kan stoppen. Het is alsof ze de woorden van een minister met de creativiteit van een natte krant hebben gemixt, en dit is het resultaat.

**De naam “Bureau Reinders”** klinkt al als een kantoor waar je je administratie niet wilt doen. Als je niet beter zou weten, zou je denken dat het een postkantoor is waar ze alleen maar brieven met verloren liefde en onbetaalde rekeningen verwerken. En Michel Reinders zelf? Met zijn “meer dan 20 jaar ervaring als ghostwriter” klinkt hij als de enige die te bang is om zijn eigen naam op een tekst zetten. Je zou denken dat hij geghost is door zijn eigen carrière – dat zou in ieder geval verklaren waarom hij zo’n behoefte heeft om te benadrukken dat hij voor ministers heeft geschreven. Wat een indrukwekkend cv! Maar laten we eerlijk zijn, zelfs een minister kan niet altijd de beste schrijfstijl hebben.

**Het aanbod** op deze website leest als een lange lijst van dingen die je kunt leren, maar het is zo vaag dat je je afvraagt of je niet beter een cursus kunt volgen in “hoe niet te communiceren”. Wie had gedacht dat een training voor het schrijven van een goede speech zo ingewikkeld kon zijn? “De Grieken wisten het al” – ja Michel, ze wisten ook dat je niet moet proberen een grap te maken die meer dan 2000 jaar oud is.

En dan die “Feit van de dag”, wat is dat voor een slap eindpunt? Dit leest als een stukje informatie dat je in een saaie nieuwsbrief zou tegenkomen. Een Banksy museum? Hartstikke leuk, maar wat heeft dat te maken met je schrijftraining? Is dit een poging om je publiek te boeien met random trivia, omdat je teksten zo bloedeloos zijn?

**Die testimonials** zijn ook een feest op zich. “Hij maakte iedereen ervan overtuigd dat ze betere schrijvers konden worden.” Nou, dat klinkt als een echte tovenaar! Of zou het gewoon een goede marketingtruc zijn? En hoe zit het met die schattige maar niet zo overtuigende getuigenis van Abel Reinders, die ons vertelt dat zijn vader de “slechtste schrijfmeester” is? Dat is pas een eerlijke beoordeling! Misschien heeft hij gelijk en is Michel inderdaad een ghostwriter voor een reden – niemand wil zijn naam onder dat werk zetten.

**De trainingen** zijn zo “op maat gesneden” dat je je afvraagt of ze een schaar hebben gebruikt in plaats van creativiteit. “Maak van bloedeloze boodschappen boeiende speeches”? Als iemand in staat is om bloedeloze boodschappen te maken, dan is het wel de persoon die ze schrijft! En die “perfecte pitch”? Ik heb het gevoel dat als je naar de website kijkt, je al ver weg aan het zappen bent voordat je zelfs maar kunt beginnen met pitchen.

**En dat design…** Het is alsof iemand de opmaak heeft gedaan met een standaard sjabloon uit de jaren ’90. Het lijkt meer op een schoolproject dan op een professioneel bureau. Misschien had Michel wat schrijftraining nodig voordat hij deze website liet maken, want de enige dingen die hier effectief zijn, zijn de links die je naar een andere website brengen.

Tot slot, Michel, als je je publiek echt wilt bereiken, begin dan met iets eenvoudigers: “Hoe schrijf je een goede tekst?” En misschien, heel misschien, stop je met het vermelden van je oude glorie en focus je op wat echt telt: de inhoud. Want op deze manier lijkt het meer op een zelfhulpboek voor schrijvers met een identiteitscrisis.

Dus, Bureau Reinders, als je serieus bent over het verbeteren van schrijfvaardigheden, begin dan met je eigen teksten. Want als dit een voorbeeld is van effectief schrijven, dan wil ik een cursus in verkeerd schrijven.