Oh kijk, hier hebben we EasyPost, de “easy” manier om documentstromen te verwerken. Wat een geruststelling dat je bij een bedrijf terechtkomt dat het woord “easy” in zijn naam heeft, want dat betekent vast dat ze geen enkele uitdaging aan kunnen. Het lijkt wel alsof ze je met een knipoog willen vertellen: “Maak je geen zorgen, we zijn zo eenvoudig dat zelfs een kleuter het kan begrijpen!” Hoewel, dat is eigenlijk een compliment voor de kleuters.
Laat me beginnen met de titels van hun diensten. “EasyPost Classic”? Dat klinkt als het retro model van een postdienst, alsof ze de post nog met een paard en wagen verzenden. En wie heeft er nu “ongefrankeerde post” nodig? Je zou denken dat het in 2023 een vereiste is om je post te frankeer te maken, maar schijnbaar is dat nog steeds een ding. Wat een luxe om je post te laten ophalen door een bedrijf dat je zelfs niet kan garanderen dat ze je brieven frankeren!
En dan hebben we “EasyPost Connect.” Oh ja, want digitaliseren is natuurlijk zo gemakkelijk, vooral als je niet eens weet wat een scanner is! Digitale aangetekende zendingen? Wat een innovatieve oplossing! Of wacht, is dit niet gewoon een fancy manier om te zeggen dat je je documenten per e-mail kunt versturen? Ik kan al zien dat ze binnenkort “EasyPost Telepathie” zullen introduceren, waar je gewoon aan iemand denkt en je documenten worden automatisch verzonden.
Laten we het even hebben over de “klantenverhalen.” Die zijn zo opgepoetst dat het lijkt alsof ze afkomstig zijn uit een reclame voor een wondermiddel. “We merkten vrijwel meteen al een win, zowel financieel als operationeel.” Ja, natuurlijk, dat zeggen ze allemaal! Alsof je echt gaat toegeven dat je met EasyPost nog steeds in de papieren rompslomp zit en dat je gewoon je handen in de lucht hebt gegooid. Daarnaast, wie zijn die bedrijven überhaupt? Destelbergen en OCMW Charleroi? Zijn dat geen namen voor een soort middeleeuwse dorpen?
En dan de belofte van een “easy flow” in je communicatie. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als ik de woorden “easy” en “flow” hoor, verwacht ik een relaxte yoga-sessie, niet dat ik mijn post nog steeds met de hand moet frankeren! “Beter dan ooit communiceren”? Wat bedoelen ze hiermee? Dat je nu in plaats van 50 brieven, 100 brieven met een paar klikken kunt verzenden? Oh, wat een vooruitgang!
Op hun website staan ook een aantal “vaak gestelde vragen.” Wat voor vragen zouden dat kunnen zijn? “Hoe kan ik mijn tijd verspillen met EasyPost?” Of misschien “Wat is de kans dat mijn post daadwerkelijk op tijd aankomt?” Ik kan me voorstellen dat hun klantenservice altijd druk is met het beantwoorden van vragen die ze zelf nooit hadden moeten stellen.
En dan de nieuwsbrief! Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang elke maand nieuwe inzichten. Zoals, “Wist je dat je gewoon je documenten digitaal kunt versturen in plaats van ze te printen?” Wow, dat is revolutionair! Misschien kunnen ze ook een cursus aanbieden over het gebruik van de muis en het toetsenbord.
Al met al, EasyPost, blijf vooral doorgaan met het verkopen van de illusie van gemak. Want laten we eerlijk zijn, de enige “easy” aan deze postdiensten is de manier waarop ze je geld uit je zak kloppen.