Oh kijk eens aan, de website van Leermaatje, waar je alles leert behalve hoe je een aantrekkelijke website ontwerpt. Het lijkt wel alsof iemand met een slapeloze nacht en een overvloed aan schoolboeken deze site heeft gemaakt. De opmaak is zo chaotisch dat zelfs een kind in groep 4 het niet zou begrijpen. Maar goed, dat is ook de doelgroep, nietwaar?
Laten we beginnen met de titels. “De Leukste Gratis Begrijpend Leesteksten”? Daar kan ik niet om lachen. Het is alsof je zegt dat broccoli de lekkerste groente is. Het idee van ‘leuk’ en ‘begrijpend lezen’ is zo’n tegenstrijdigheid dat het lijkt alsof je een clown in een bibliotheek hebt gezet. Hier willen ouders hun kinderen naartoe sturen? Dit klinkt meer als een straf dan als een leeromgeving.
En dan die ‘1000+ leuke oefenteksten’. Weet je wat leuk is? Iets dat niet als een marketingtruc klinkt. “Leuk” is subjectief en het lijkt erop dat je de term te vaak hebt gebruikt om de saaie inhoud een beetje op te leuken. Kom op, geef die teksten een kans om zelf te stralen zonder dat je ze als ‘leuk’ bestempelt!
We hebben ook die ‘gatenteksten’. Is dat een soort moderne poëzie? Of is het gewoon een fancy term voor invulzinnen? Want ik weet zeker dat bij het invullen van die teksten, de kinderen zich meer afvragen waar de gaten in hun opvoeding zijn dan dat ze daadwerkelijk iets leren. En waarom lijkt elke plaatje een soort van ‘ik kan het ook!’ wedstrijd tussen de vulkanen en het regenwoud? Het is alsof je een natuurdocumentaire en een basisschoolles in een blender hebt gestopt.
En dan die introductie van Laura. “Hoi 👋, ik ben Laura”. Wow, wat een warme welkom! Het lijkt wel alsof je een robot hebt gevraagd om een sociaal contact te simuleren. Laura, als je echt een verbinding wilt maken, probeer dan iets minder afstandelijk en meer menselijk te zijn. Je hoeft niet te doen alsof je een emoji bent!
Wat betreft de ‘voordelen’ van de site, het lijkt wel een lange lijst van dingen die elk kind al zou moeten weten. “Regelmatig oefenen helpt kinderen om beter te presteren.” Duh! Dat is net zo’n onthulling als zeggen dat je moet ademen om te leven. En die online oefeningen met ‘directe feedback’? Laat me raden, die feedback is “Goed gedaan!” of “Probeer het nog eens!”. Nou, dat is motiverend, zeg!
De sectie ‘Voor Ouders’ is zo vol met jargon dat het bijna lijkt alsof je een juridisch document aan het lezen bent. “We geloven dat elk kind recht heeft op kwalitatieve onderwijsmaterialen.” Wat een nobel streven, maar kom op, dit klinkt als een politieke campagne en geen educatieve website. Misschien moet je het wat minder formeel maken, anders denk ik dat ouders hun kinderen niet eens meer naar je site durven te sturen uit angst dat ze in een juridische strijd verwikkeld raken.
En dan die blog. Ik ben bang dat ik niet verder ben gekomen dan de titel. Een blog over begrijpend lezen? Wat is het volgende, een vlog over het stapelen van boeken? Het lijkt er sterk op dat je hier gewoon je huiswerk probeert te maken, maar dan voor een publiek dat niet eens om je huiswerk geeft.
Al met al, Leermaatje, je hebt veel werk te doen. Probeer je boodschap te vereenvoudigen, voeg wat flair toe en misschien, heel misschien, kunnen kinderen deze ‘leuke’ teksten ook daadwerkelijk leuk gaan vinden. Tot die tijd, blijf vooral oefenen, want dat is wat je hier het hardste nodig hebt!