Oh kijk, PLNT! De plek waar dromen van ondernemers worden geboren… en meteen weer in de kiem worden gesmoord door de realiteit. Laten we eerlijk zijn, dit is de soort incubator waar je als startup meer tijd besteedt aan het lezen van hun programma’s dan daadwerkelijk iets te creëren. Het lijkt wel alsof ze een wedstrijd hebben om zoveel mogelijk buzzwords in één zin te proppen. “Venture Academy”, “unlock_ Incubation”, moet dat echt? Is dat niet gewoon een fancy manier om te zeggen dat je een paar mensen in een kamer stopt met koffie en hoopt op een miraculeuze doorbraak?
En die termen als “SKILLS” en “BOOST” zijn zo cliché dat je zou denken dat het een slecht geschreven zelfhulpboek is. Als je je “skills” echt wilt verbeteren, moet je niet alleen naar een evenement gaan waar ze je vertellen dat een opgeruimd bureau je productiviteit verhoogt. Echt? Wil je een Nobelprijswinnaar worden? Zorg ervoor dat je bureau er uitziet als een showmodel bij IKEA!
En wat dacht je van die “kleine zalen (tot 14 p.)” en “grote zalen (tot 150 p.)”? Dus, als je met 15 personen komt, dan is het een no-go? “Hé, we willen een brainstorming sessie houden!” “Sorry, maar je valt net buiten de capaciteit van onze kleine zaal, ga maar naar de hoek van de straat met je ideeën.”
De sectie “Wij zijn er voor jou” is zo generiek dat je je afvraagt of ze dat ook op hun LinkedIn-profiel zetten. En dat “benieuwd hoe we jou kunnen helpen?” is gewoon een uitnodiging voor een lange rit door bureaucratische ellende. Ik zie het al voor me: je komt binnen met je grote dromen, en na een uur in de wachtruimte ben je al vergeten waar je voor kwam.
En dan die ‘community’ en ‘mentors’. Dat klinkt allemaal heel leuk, maar ik kan me niet voorstellen dat het echte mentoren zijn. Het lijkt eerder op een groep mensen die hun eigen startups hebben gefaald en nu in plaats daarvan hun wijsheid delen over hoe je het níet moet doen. “Ja, luister, toen ik mijn eerste bedrijf begon, gaf ik al mijn geld uit aan een flashy website en vergat ik het product. Maar ik geloof in jouw idee, dus laten we samen falen!”
Oh, en de nieuwsbrief! Want wie wil er nu niet nog meer spam in de inbox? “Blijf op de hoogte van alle innovaties binnen de PLNT Community!” Ik kan het me voorstellen: elke week een e-mail met de laatste updates over hoe iemand zijn ideeën heeft gepitcht en vervolgens met lege handen is vertrokken.
Als laatste, de privacyverklaring! Je zou denken dat ze je een beetje meer zouden beschermen in ruil voor je gegevens, maar ik wed dat ze jouw informatie gebruiken om je te targeten met advertenties voor hun volgende “inspirerende” evenement. “Kom en leer hoe je met je startup kunt falen, met gratis koffie!”
Dus, PLNT, ik geef je een schouderklopje – niet om je te steunen, maar omdat ik je wil helpen herinneren dat je deze roestige trein van mislukkingen niet kunt verstoppen achter een paar mooie woorden en een hippe website. Ga gewoon lekker verder met je buzzword bingo, maar verwacht niet dat iedereen gaat juichen voor de “innovatie” die je probeert te verkopen.