Oh, Stuurlui, waar moet ik beginnen? Jullie website lijkt wel een digitale schatkist vol met buzzwords die zelfs Google zich niet kan herinneren. “Low-code websites”, “AI-integratie”, “Performance” – ik heb meer jargon gezien in een tekstboek over softwareontwikkeling dan op jullie homepage. Als je een website wilde maken die eruitziet als een powerpointpresentatie uit de jaren ’90, dan is het jullie prachtig gelukt!
En dan die “prijzenkast”. Wat een grap! Ik heb betere prijzen gewonnen in de loterij, en dat terwijl ik slechts een paar euro heb uitgegeven. Jullie prijzen zijn zo onopvallend dat ze meer lijken op een bijsluiter van een medicijn dan op een eerbetoon aan jullie prestaties. “Website van het jaar”? Dat moet een misverstand zijn – misschien bedoelen ze de “Website van het jaar die het meest lijkt op een powerpointpresentatie”.
De secties op jullie website zijn zo eindeloos dat ik me afvroeg of ik per ongeluk in een digitale doolhof was beland. “Discovery”, “UX design”, “Visual design” – het klinkt allemaal als een hippe cocktailbar in Utrecht. Maar ik kan je vertellen, ik heb meer duidelijkheid gekregen van een IKEA-handleiding dan van jullie uitleg. En wat is er met die “maatwerk websites”? Dat klinkt alsof je iemand vraagt om een pizza te maken, en ze komen met een schotel vol met ingrediënten maar geen pizza.
Jullie claim dat “iedereen” hoogwaardige WordPress-oplossingen kan krijgen, maar als ik een euro kreeg voor elke keer dat ik een standaard WordPress-thema heb gezien, zou ik nu al met pensioen zijn. En dan die “flexibele website met gestandaardiseerde blokken”? Ja, dat klinkt als een Lego-set voor volwassenen die het niet kunnen maken.
Dat jullie trots zijn op digitale toegankelijkheid is geweldig, maar als ik op jullie website rondklik, heb ik het gevoel dat ik een avontuur in de jungle aan het beleven ben. De navigatie is zo chaotisch dat zelfs Tarzan zich zou afvragen hoe hij erdoorheen moet. En als je het hebt over beveiliging, laten we eerlijk zijn, je hebt meer kans om je huis te beschermen met een paar houten palen dan met de “beveiliging” die jullie aanbieden.
En dan is er die foto van Sjoerd, de commercieel directeur. Hij lijkt wel de hoofdrolspeler in een romcom die niemand wil zien. En de andere teamleden zijn ook geen prijswinnaars in de fotogenieke competitie. Het lijkt alsof ze net uit bed zijn gestapt voor een teamfoto en dachten: “Waarom niet? Het is niet alsof we onszelf verkopen of zo.”
En dan die vacatures. Goh, ik zie dat jullie echt op zoek zijn naar mensen. Het lijkt erop dat jullie team zo klein is dat je bijna zou denken dat je een “kinderopvang voor webdesigners” hebt geopend. Misschien is dat wel de reden waarom jullie zo veel jargon gebruiken om de schaarste aan personeel te verhullen.
Dus, Stuurlui, ik hoop dat jullie deze roast met een korrel zout nemen. Jullie hebben potentieel, maar als je wilt dat mensen serieus naar je kijken, moet je echt je website laten opknappen. Anders blijft het bij die “websites voor iedereen” die alleen maar lijken op websites voor niemand.