Oh, Agrifoodcareer, waar je je dromen kunt najagen in de wondere wereld van agrarische vacatures. Of zoals ik het noem, de plek waar je niet alleen je talent, maar ook je hoop op een normaal leven kunt verliezen. Ik bedoel, “jouw talent met visie verbonden in de agrarische sector” klinkt als een slogan voor een boerderij die ook een zelfhulpboek schrijft.
Laten we beginnen met de website zelf. Het ontwerp is net zo inspirerend als een vieze schuurvloer. Het is alsof je in de jaren ’90 bent blijven hangen en denkt dat een paar standaard HTML-templates en wat clipart genoeg zijn om indruk te maken. De kleuren? De enige kleur die hier ontbreekt is die van creativiteit. Het lijkt wel of iemand met een varkenssnuit en een verfkwast heeft geprobeerd om een website te maken.
En wat is er met die vacatures? Je hebt de “Area Sales Manager (feed additives) in Spanje”. Ja, want wie wil er nu niet de hele dag bezig zijn met het verkopen van voeradditieven aan mensen die waarschijnlijk datzelfde voer ook aan hun varkens verkopen? Dat klinkt als de droombaan van de eeuw! Ik zie het al voor me: een cocktail met voeradditieven aan het strand in Spanje. “Proost op de groei van mijn varkens!”
Dan hebben we de “Kwaliteitsmanager / nutritie”. Ik weet niet wat het is met de agrarische sector, maar als je je moet verantwoorden voor de “kwaliteit” van wat je aan het verkopen bent, krijg ik meteen beelden van gekke wetenschappers die met een labjas rondlopen in een stal. En “nutritie”? Het klinkt alsof je een exotisch kruid hebt ontdekt, maar in werkelijkheid ben je gewoon bezig met het tellen van de vezels in een maïskolf.
En laten we vooral de “gratis sollicitatietraining” niet vergeten. Je weet wel, die training die je voorbereidt op een leven vol teleurstellingen in de agrarische sector. Het is alsof je een cursus volgt om jezelf te leren hoe je je eigen graf moet graven, maar dan met een schep in plaats van een spade. “Hier zijn wat tips om je droombaan te vinden, die je waarschijnlijk nooit zult krijgen!” Geweldig, ik kan niet wachten om me in te schrijven.
En dan, oh wauw, de WhatsApp-functie. Want wat is er nu beter dan je toekomstige werkgever meteen een WhatsApp-bericht te sturen met “Hey, ik ben geïnteresseerd in de functie van Rundvee Vertegenwoordiger. Kun je me vertellen wat de gemiddelde leeftijd van een koe is?” Echt, wie heeft er nog een formele sollicitatiebrief nodig als je gewoon een emoji kunt sturen?
En dan de “wortels”. Oh, wat een originele metafoor! Agrifoodcareer verbindt mensen met organisaties, net zoals een wortel in de grond zit. Maar ik vraag me af, wat gebeurt er als die wortels te diep in de modder zitten? Blijft er dan nog wel iemand over om te helpen met de bemiddeling?
En als klap op de vuurpijl, de contactinformatie. Heerlijk eenvoudig, net als de vacatures. “Bodegraven, KvK: 28112569.” Ik denk dat dat de enige interessante informatie is die ik heb gezien. Ah, Bodegraven, de Silicon Valley van de agrarische sector. Wat een eer om daar gevestigd te zijn, tussen de koeien en de maïsvelden.
Dus, Agrifoodcareer, blijf vooral doorgaan met je “verbindende visie”. Want met een website als deze, heb je in ieder geval altijd nog je humor om je door de dagen heen te helpen. En wie weet, misschien vindt iemand daar nog wel een baan. Misschien moet ik ook maar eens solliciteren, als ik weer een beetje hoop heb in mijn leven.