Skip to content
Home » Roast of www.beweeglicht.nl

Roast of www.beweeglicht.nl

Oh kijk eens aan, Beweeglicht.nl! De enige website die zo in beweging is dat je je afvraagt of ze niet ook gewoon een rondje om de kerk kunnen rennen in plaats van deze digitale chaos te presenteren. Laten we eens even kijken naar de inhoud, of moeten we het eerder ‘inhoudsloze’ noemen?

**Home, home, home** – je zou denken dat de eigenaar een fan van de herhaling is. Drie keer ‘home’ op een rij? Wat is dit, een vage verslaving aan de woord ‘home’? Of is het een poging om de bezoeker te laten denken dat ze zich in een gezellige woonkamer bevinden in plaats van een website? ‘Beweeglicht’ – ik zie vooral een gebrek aan richting. Misschien moeten ze ‘Beweegde Witte Ruimte’ noemen, want dat is wat er nu echt opvalt.

**Aanbod** – hier een lijst van dingen die je kunt doen, maar ik kan je vertellen, het lijkt meer op een boodschappenlijstje dan op een aanbod. Beweegbeleid en projectbegeleiding? Dat klinkt als een excuus om in de zoveelste vergadering te zitten waarin je weer vraagt: “Wat zijn we hier eigenlijk aan het doen?”

**Belicht dat wat nodig is om in beweging te komen** – serieus? Dit klinkt als de slogan van een slechte zelfhulpboekenclub. Ik stel me voor dat Frank Schmitz, de oprichter, elke ochtend in de spiegel kijkt en zichzelf moed inspreekt met die zin. En die ‘ondersteuning’? Het lijkt wel of ze de kunst van het vagueness tot in de perfectie hebben beheerst. “Elke vraag is maatwerk”, zegt hij. Ja, natuurlijk, dat klinkt als een manier om nooit een prijs te hoeven geven!

**Talent-, teamontwikkeling en teambuilding** – oh, de heilige drie-eenheid van elk slecht georganiseerd bedrijf. “Kom, laten we samen een potje padel spelen en onze problemen vergeten!” Wat een vernieuwende aanpak, Frank. Misschien moeten we ook maar een potje Monopoly gaan spelen om onze zakelijke strategieën te verbeteren.

**Wat het kost?** – Ah, de klassieker: “Elke vraag is maatwerk.” Dit is een uitvlucht voor als je geen idee hebt wat je moet vragen. Dus wat ze eigenlijk zeggen is: “We hebben geen idee wat we doen, maar we laten je wel betalen voor onze twijfels!”

En dan hebben we het over die ‘gevulde rugzak’. Ik hoop dat die rugzak niet te vol is, anders kan Frank nooit meer opstaan. Hij heeft zoveel ervaring dat het lijkt alsof hij in elke denkbare rol geprobeerd heeft, maar nog steeds niet weet wat hij eigenlijk wil. Van de overheid naar sportorganisaties en vervolgens terug naar een website die eruitziet als een schoolproject van een kleuter.

**”It’s not the destination, it’s the journey”** – dat is wat je zegt wanneer je geen idee hebt waar je naartoe gaat. Frank, ik begrijp dat je met je rugzak vol ervaring het juiste pad wilt vinden, maar ik stel voor dat je een GPS aanschaft. Want als je deze reis zonder plan maakt, eindig je in de berm met een lege tank.

Dus, Beweeglicht, als je echt een licht wilt zijn in de duisternis van het gebrek aan beweging, moet je eerst je eigen website eens flink onder handen nemen. Misschien zelfs een beetje gaan bewegen, letterlijk en figuurlijk. Want nu is het enige wat ik zie een website die zo stil staat dat zelfs de muizen niet meer klikken.