Skip to content
Home » Roast of www.bouma.nl/

Roast of www.bouma.nl/

Ah, Merkenbureau Bouma! De plek waar je je merk kunt beschermen, als je tenminste kunt doorgronden wat ze eigenlijk zeggen. Want laten we eerlijk zijn, na het lezen van die tekst vraag je je af of je een merk wilt registreren of een cryptische puzzel moet oplossen.

Laten we beginnen met de homepage. “Doe de gratis merknaam check.” Geweldig, dat klinkt als iets dat de gemiddelde Nederlander bij de Kruidvat ook kan doen. Maar goed, wie zijn wij om daarover te oordelen? Misschien is het een slimme zet om mensen te laten denken dat ze iets gratis kunnen krijgen, want dat is het enige dat ze ooit zullen krijgen. Het is net als die gratis proefperiode van een streamingdienst: je krijgt er geen enkele aflevering van de nieuwste hitserie voor terug.

En dan die foto van Marten Bouma. Oh, Marten, met je stralende glimlach en je professionele uitstraling. Je hebt duidelijk de “ik ben een expert”-look goed te pakken. Maar laten we even eerlijk zijn, die foto roept vooral de vraag op: “Is dit de man die je merk gaat beschermen, of de nieuwe verkoper van gebruikte auto’s in de buurt?”

De tekst over hun diensten is zo vol met jargon dat zelfs een advocaat er een juridische knoop van zou krijgen. “Merkregistratie biedt daarna de breedste bescherming voor uw merknaam.” Ja, dat weten we. Maar kun je het alsjeblieft in normaal Nederlands uitleggen? Misschien iets minder vakjargon en iets meer “wat kan ik hier nu eigenlijk mee?”

En wat dacht je van die “zorgvuldige afwikkeling registraties”? Dat klinkt als iets dat je hoort in een aflevering van een romcom, waar ze proberen om hun leven weer op de rails te krijgen. “Hé, schat, hoe was je dag? Oh, je weet wel, zorgvuldige afwikkeling van registraties en zo.” Geen wonder dat klanten met een gerust hart hun merk willen uitbouwen; ze kunnen niet eens bijhouden wat er in hun eigen leven gebeurt.

En dan die quotes. “Wij staan voor u klaar als Internationaal Merkenbureau…” Natuurlijk, ze staan er klaar voor, maar alleen als je een afspraak maakt. Anders sta je daar gewoon, in de regen, met je merk dat wacht op erkenning, terwijl zij een kopje koffie drinken en je e-mail negeren.

En het mooiste is die “specialisten in de bescherming van merken.” Oh, really? Want ik dacht dat het een groepje vrienden was dat op een zaterdagochtend besluit om hun eigen merkenbureau te beginnen met een laptop en een wifi-verbinding.

Tot slot, de contactinformatie. Het lijkt wel of ze zich niet kunnen beslissen of ze nu in Rotterdam of Arnhem gevestigd zijn. “Bel ons gerust!” Ja, dat doen we alleen als we een paar uur de tijd hebben om uit te zoeken welke van de twee nummers we moeten bellen. En als je een vraag hebt? Vraag je het je buurman misschien, want die heeft waarschijnlijk een beter idee van wat je met je merk moet doen.

Dus, Bouma, als je dacht dat je de top van merkbescherming was, denk dan nog eens goed na. Want zo te zien, zijn jullie meer een merk van verwarring dan een bureau dat echt helpt. Maar hé, wie kan het je kwalijk nemen? Merkbescherming is tenslotte een serieuze zaak… totdat je op jullie website belandt!