Laten we beginnen met de naam CMC. CMC? Meer als ‘Cliché, Makkelijk en Commercieel’. Het lijkt wel alsof ze bij het bedenken van deze naam in een stofkam zijn gaan wroeten en wat letters hebben gepakt die ze toevallig tegenkwamen. Het is alsof je een bedrijf voor belastingadvies ‘Bla’ noemt. Geweldig origineel, jongens!
Dan hebben we het over het aanbod. Verzekeringen, vastgoedbeleggingen, pensioenen… Het lijkt wel een bingo-avond voor saaie mensen. “Verzekeringen! Bingo! Nu nog een taxatie en we zijn compleet!” Seriously, wie denkt er nou ‘ja, ik heb een spannende avond voor de boeg, ik ga het CMC-assortiment verkennen’? Ik kan me de gesprekken aan de keukentafel voorstellen: “Wat heb jij vanavond gedaan? Oh, gewoon wat vastgoedbeleggingen bekeken, niks bijzonders.”
En dan die contactinformatie. “Neem vrijblijvend contact met ons op!” Vrijblijvend? Het enige wat vrijblijvend is, zijn de moppen die je kunt vertellen over het feit dat je hier je tijd verdoet. Die telefoonnummers zijn als de nummers van je ex: je weet dat je ze moet vermijden, maar je kunt het niet helpen om af en toe een kijkje te nemen. En serieus, drie verschillende nummers voor vier steden? Het lijkt wel een zeldzame Pokémon-jacht!
Laten we het hebben over de locaties. Veenendaal, Ede, Utrecht, Amersfoort… Je zou denken dat ze een schatkaart hebben gevolgd om de meest oninteressante plekken te vinden. Ik bedoel, waar is de flair? Waar is de creativiteit? Als je een bedrijf begint, wil je toch dat mensen zich herinneren waar ze zijn geweest? In plaats daarvan zijn ze hun locaties aan het opnoemen zoals een saaie rondleiding door een verouderd museum.
En dan die ‘Werken bij CMC’-sectie. “Wij zijn op zoek naar een topper.” Echt? Topper? Als je een topper zoekt, waarom gebruik je dan niet een snellere manier om mensen te lokken, zoals een gratis donut op de eerste werkdag? Of een teamuitje naar een plek die niet als een belastinginspectie aanvoelt? “Kom, word een topper bij ons!” Ja, dat klinkt echt als de slogan van een middelbare school waar de leraar zelf niet eens zijn diploma heeft gehaald.
En tot slot, die adressen. Newtonstraat, Boylestraat, Euclideslaan, Maanlander… Ik kan je vertellen, als je je ooit verloren voelt, kijk dan gewoon naar je omgeving en je komt altijd een CMC-vestiging tegen. Want ze zijn net als die mensen die je tijdens een feestje niet kunt ontsnappen: je ziet ze overal en je kunt ze niet vermijden.
Al met al, CMC, je hebt een website die zo spannend is als het kijken naar verf die droogt. Het is tijd om je creativiteit aan te wakkeren. Want als je niet oppast, eindig je als de goedkoopste act in de slechtste comedyclub. En dat wil je niet!