Skip to content
Home » Roast of www.inc.nl

Roast of www.inc.nl

Oh, INC, de plek waar ze denken dat ze de wereld gaan veranderen met een paar hippe buzzwoorden en een website die eruit ziet alsof het in 2010 is ontworpen. Laten we eens een duik nemen in deze glorieuze verzameling van marketingjargon en “creatieve” termen.

Eerst en vooral, wat is er met die naam? INC? Serieus? Het klinkt meer als een afkorting voor “Ik Neem Contracten” dan voor een innovatief bureau. Misschien hadden ze beter “INCompetentie” kunnen kiezen, dat zou de lading beter dekken.

En dan die diensten! Merkstrategie, beleving, activatie en organisatie. Het klinkt allemaal zo fancy, maar laten we eerlijk zijn: het zijn gewoon termen die je in een marketingboekje vindt, samen met een recept voor een latte macchiato en een thaise curry. “Vorm een relevante merkstrategie”? Wat betekent dat überhaupt? Zouden ze niet beter gewoon kunnen zeggen “We helpen je om niet compleet de weg kwijt te raken”?

De sectie “over deze dienst” is een meesterwerk in vaagheid. Wil je betere ervaringen ontwerpen? Geweldig! Maar hoe? Door te “service designen”? Dat klinkt meer als een hippe term die ze verzonnen hebben om te verdoezelen dat ze eigenlijk niet weten wat ze doen. Als ze echt beter willen worden in service design, moeten ze misschien eens kijken naar hun eigen klantenservice. Ik bedoel, als je klanten niet kunnen vinden waar ze je kunnen bereiken, hoe “ontwerp” je dan betere ervaringen?

En laten we het even hebben over die cultuur. “We staan altijd open voor jong en ervaren talent.” Ja, dat klinkt alsof je het personeel wilt mixen als een cocktail, maar ik wed dat de realiteit is dat de meeste sollicitanten zich afvragen of ze niet beter ergens anders kunnen solliciteren waar ze niet het gevoel hebben dat ze in een hipster-koffietentje moeten werken met een werksfeer die meer lijkt op een studentenvereniging dan op een professioneel bureau.

En dat team! Wat een verzameling van voornamen zonder achternamen. Dennis, Bob, Eelke, en ja, natuurlijk, een Jasmijn en een Bjørn – alsof ze een willekeurige generatie Y-namengenerator hebben gebruikt. En wat doet Maaike? Ah, ze is office manager. Dus, wat je eigenlijk zegt is dat ze de enige is die de koffie en de snacks in de gaten houdt terwijl de rest van het team “vernieuwing” bedenkt.

Die aanpak van jullie met de drie pijlers is ook een schot in de roos. “Vernieuw vanuit de kern”? Dat klinkt als iets wat je zou zeggen als je geen idee hebt waar je moet beginnen. En “maak het menselijk”? Nou, dat moet wel de meest vage uitspraak zijn die ik ooit heb gehoord. Kun je het ook niet menselijk maken? Is dat een optie? Of is dat alleen voor de mensen die bij INC werken?

En dan die cases! Laat me raden, zijn dat gewoon projecten waarmee ze hopen indruk te maken? Want wie heeft er nu niet gehoord van een energietransitie of een bouwbedrijf dat ‘bouwbiologisch’ wil worden? Het klinkt allemaal zo indrukwekkend, maar ik wed dat de meeste mensen geen idee hebben wat dat betekent. “Woodteq is constructief van nature”? Wat is dat voor een flauwekul? Het lijkt wel alsof ze een wedstrijd hebben gehouden wie de meest creatieve naam kan verzinnen en deze jongens hebben gewonnen met een tweedehands woordgrap.

Al met al, INC, je bent een perfect voorbeeld van hoe je met een beetje jargon en een hippe uitstraling kunt proberen indruk te maken, terwijl je in wezen een combinatie van doodgewone diensten aanbiedt die elke andere marketingbureau ook aanbiedt. Misschien moet je eens een nieuwe strategie bedenken voor jezelf, want deze is zeker niet “relevant” meer.