Skip to content
Home » Roast of www.jortt.nl

Roast of www.jortt.nl

Oh, Jortt, wat een feestje! Waar beginnen we? Met die “Glimlach-garantie”? Het lijkt wel een slechte reclame voor een tandartspraktijk. Geen glimlach? Geld terug? Ik voel de druk al stijgen. Als boekhouden echt zo leuk is, waarom zou je dan geld terug willen? Dat klinkt meer als een excuus om je klanten te laten lachen, terwijl ze hun bonnetjes aan het invoeren zijn!

Laten we het hebben over die “Boekhoudbot”. Meer dan duizend soorten boekingen? Echt? Dat klinkt meer als een robot die je belastingaangifte verpest dan als een hulpje. Ik weet niet of je het al wist, maar boekhouden is al een onmenselijke taak. Waarom zou je daar een robot voor inzetten die nog minder emotie heeft? Ik zie het al voor me: de Boekhoudbot met z’n kale hoofd en een lege blik, terwijl jij in een hoekje huilt over je belastingaangifte.

En dan die sectie “In 3 stappen een geautomatiseerde boekhouding”. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Stap 1: Koppel je bankrekening. Stap 2: Geef aan waar de betaling voor was. Stap 3: Wohoo, je hebt je boekhouding geautomatiseerd! Ja, het lijkt wel een tutorial voor het in elkaar zetten van een IKEA-meubel. Maar als je het niet goed doet, heb je alsnog een paar missende onderdelen en een grote rommel in je woonkamer.

En dat dashboard met grafieken? Oh, laat me niet lachen! Hoeveel ondernemers zitten er echt te wachten op een visuele weergave van hun financiële ondergang? “Kijk, schat! Onze schulden zijn met 20% gestegen! Wat een feest!” Nee, ik wil niet elke dag met een grafiek geconfronteerd worden die me eraan herinnert dat ik nog steeds geen winst maak.

“Sneller betaald” met professionele facturen? Dat klinkt geweldig, maar ik wed dat je klant er niets van snapt. Geef ze een factuur en ze kijken je aan alsof je in een vreemde taal spreekt. En die herinneringen… Oh, de ironie. Jortt helpt je herinneren dat je klant je nog moet betalen, maar het lijkt erop dat je zelf ook moeite hebt om die klanten te herinneren dat ze echt moeten betalen.

En als dat nog niet genoeg is, praten we over de “foutloze btw-aangifte”. Foutloos? Echt? Ik heb nog nooit een boekhoudprogramma gezien dat me niet in de problemen heeft gebracht. En dat fiscaal advies dat je krijgt… laten we eerlijk zijn, het is meer een soort “hoe maak je de belastinginspecteur blij” dan dat je echt goed advies krijgt.

En dan dat hele “100% Nederlands” gedoe. Ah, ja, dat is mooi en zo, maar ik begrijp niet waarom we dat moeten benadrukken. Is er een internationale competitie voor de meest saaie boekhoudsoftware? “Kijk eens, we zijn Nederlands! We hebben geen gevoel voor humor, maar we zijn goed in het maken van saaiere spreadsheets dan wie dan ook!”

Ik zie ook dat je je gebruikers graag laat geloven dat ze de marktleider zijn in automatisch boekhouden. Dat is fantastisch! Maar als je de enige bent die dit doet, betekent dat niet dat je de beste bent. Het is meer als de enige vis in een vijver vol kikkerdril – je bent niet per se de grootste, je bent gewoon de enige die niet is opgegeten.

En tot slot, die “gratis uitproberen” aanbieding. Ah, de klassieke lokroep. Je krijgt 30 dagen om je in de ellende te verdiepen zonder dat je eraan vastzit. Geweldig! Dus je kunt je boekhouding een maand lang uitstellen voordat je je realiseert dat je weer vastzit aan die ellendige cijfers.

Dus Jortt, ga door met je “boekhouden met een glimlach” – ik ben er zeker van dat je dat kunt, vooral als je de Boekhoudbot een paar goeie grappen leert!