Oh man, waar moet ik beginnen met deze website van Kinderopvang ‘t Nest? Het lijkt wel alsof ze hun hele marketingstrategieën hebben gebaseerd op de vraag: “Hoe kunnen we zo veel mogelijk informatie in een zo klein mogelijke ruimte proppen?” Dit is niet meer een website, dit is een digitale versie van een overvolle kinderopvang: vol, chaotisch en met een duidelijke behoefte aan structuur.
Laten we beginnen met de homepage. “Welkom in ons Nest!” roept het. Nou, als dit een nest is, dan hoop ik dat de vogels hier een goede verzekering hebben. De enige bloei die ik zie, is die van de onduidelijkheid. Het lijkt alsof de tekst is geschreven door een kleuter die net zijn eerste woorden heeft geleerd, met de onhandigheid van een peuter die te veel suiker heeft gehad. De zin “waar leven tot bloei komt” klinkt meer als een slapeloze nachtmerrie dan als een uitnodiging om je kind daar achter te laten.
Dan hebben we de sectie “Soorten opvang”. Je zou denken dat ze hier het aanbod duidelijk en overzichtelijk zouden presenteren. Maar nee, in plaats daarvan krijg je een lijst met meer soorten opvang dan dat ik in mijn leven heb gezien. Dagopvang, peuteropvang, VVE, BSO, gastouderopvang… Het klinkt als een bingo-spel voor ouders die al in de stress zitten! “Ja, geef mij maar de ‘Buitenschoolse opvang’ met een snufje ‘VVE’, en als het kan ook nog een scheut ‘Gastouderopvang’, alsjeblieft!”
En dan die locaties. Mijn god, het voelt als een geografische quiz. Waarom kan je niet gewoon één duidelijke kaart hebben in plaats van deze onoverzichtelijke opsomming van gemeenten? Het lijkt wel een lijst van de meest vergeten dorpen in Nederland. “Kom naar onze opvang in America, waar je je kind kunt achterlaten terwijl je je afvraagt of je binnenkort de Verenigde Staten moet bezoeken om je kind weer op te halen.”
Tarieven? Oh, die zijn er ook. Maar ik weet niet of ik ze moet vergelijken met de kosten van een luxe hotel of die van een tweedehands auto. Ik bedoel, voor wat je betaalt, mag je verwachten dat je kind het volgende Einstein wordt, of in ieder geval dat ze niet de hele dag met Lego spelen. En de rekenmodule… wat is dat? Een poging om ouders te laten zwijgen terwijl ze hun bankrekening leegmaken?
Dan is er het “Ouderportaal”. Echt, als je dat ding opent, word je niet alleen gek van de informatie, maar je vraagt je ook af of je per ongeluk in de digitale Jungle Book bent beland. Je kan je kind inschrijven, wijzigen, afmelden, en zelfs contracten wijzigen. Het is alsof je een volledige juridische opleiding nodig hebt om je kind hier te kunnen inschrijven. “Dus, wat is de juridische implicatie als ik mijn kind bij ‘t Nest wil inschrijven?”
En laten we de ‘Rondleiding’ niet vergeten. Het klinkt alsof je een toeristische attractie bezoekt in plaats van een kinderopvangcentrum. “Kom en kijk hoe we met liefde en zorg voor je kind zorgen, terwijl we ook een circusact opvoeren met alle informatie die je nooit kunt vinden!”
En dan die contactinformatie. “077 – 366 19 55”? Het lijkt wel een telefoonnumer voor een noodlijn. “Ja, hallo, help! Ik ben verdwaald in de jungle van informatie op jullie website en ik wil mijn kind terug!”
Kortom, Kinderopvang ‘t Nest, ik hoop dat jullie kinderen beter zijn dan jullie website. Want als dit het nest is waar ze uit moeten vliegen, dan hoop ik dat ze met hun ogen dicht kunnen landen.