Oh, Moneybird! Waar moet ik beginnen? Als een online boekhoudprogramma dat zich “de oplossing” noemt voor ondernemers, ben je meer een rommelige garageverkoop van boekhoudsoftware dan een frisse en gebruiksvriendelijke app. Laten we het even hebben over die cookie-modal. Echt, wie heeft er ooit een cookie modal gezien die zo onduidelijk is als een diploma in de letteren? “Ga naar de hoofdinhoud”? Sorry, ik dacht dat ik al in de hoofdinhoud zat. Dat is niet alleen verwarrend, dat is een uitnodiging om te verdwalen in de digitale jungle.
Dan hebben we het menu. Oh, dat menu. Het lijkt wel alsof iemand met een heel beperkt gevoel voor design en een flinke dosis caffeine het heeft gemaakt. Het is alsof je naar een restaurant gaat waar de chef geen idee heeft wat hij eigenlijk kookt, maar toch vol zelfvertrouwen zegt: “Probeer vooral alles, want geen van mijn gerechten heeft enige consistentie.” De zoekfunctie? Dat is een grap! “Er ging iets mis bij het zoeken in de kennisbank.” Dat lijkt me een understatement. Het lijkt erop dat de kennisbank onder water staat, want ik heb echt meer succes gehad met het zoeken naar een speld in een hooiberg.
Laten we het hebben over die prachtige beelden die je gebruikt. Geweldig dat je probeert “visueel aantrekkelijk” te zijn, maar het lijkt meer op een Pinterest-bord van een onhandige stagiair. De foto’s van de mensen die werken met Moneybird zijn zo gestaged dat ik me afvraag of ze de regie hebben gevoerd in een sitcom. “We zijn zo blij met Moneybird!” Ja, dat zeggen ze allemaal, maar ik zie niet één echte ondernemer tussen die gelukkige gezichten. Hoeveel heb je ze betaald om die glimlach op hun gezicht te toveren?
En dan die beloftes. “Facturen versturen, een fluitje van een cent.” Oh, kom op! Dat klinkt als iets wat je zou horen in een infomercial om 2 uur ‘s nachts. “Geen gedoe met facturen sturen.” Maar als je het eenmaal moet doen, ben je niet meer zo blij. Want neem van mij aan, de werkelijkheid is dat je nog steeds moet leren hoe je die facturen maakt en verstuurt. Automatiseren? Ja, als je het woord ‘automatisch’ gebruikt, betekent dat niet dat je het zelf niet meer hoeft te doen. Het is eerder: “Hier, heb wat functies, maar je moet nog steeds zelf actief zijn om het te laten werken.”
Oh, en die “gratis proberen” optie! Wat een geweldige marketingtruc. “Probeer het nu gratis!” Ja, tot je ontdekt dat je na 60 dagen vastzit aan een abonnement dat je niet wilt. En die e-mail die je ontvangt? Het is alsof je een uitnodiging krijgt voor een feestje waarvan je niet eens wist dat het gaande was. “Kies je pakket!” Ja, wat als ik dat niet wil? Dan ga ik gewoon terug naar het gratis pakket? Oh, wat een opluchting! Alsof je een gratis broodje krijgt na een uur in de rij staan bij de bakker.
En die reviews? Oh, die zijn zo oprecht dat ik bijna wil geloven dat ze door een robot zijn geschreven. “Amazing”, “Geweldig pakket!” Wie zijn deze mensen? Zijn ze allemaal lid van een cult? Want als je zo enthousiast bent over boekhouden, dan heb je echt een probleem. Het is boekhouden! Niet de nieuwe iPhone!
Dus, Moneybird, misschien moet je eens nadenken over wat je echt aanbiedt. Een boekhoudprogramma dat belooft meer dan het kan waarmaken. Ik begrijp dat je de frustraties van ondernemers wilt verlichten, maar laten we eerlijk zijn, dit is geen magie. Dit is gewoon een goed bedoelde poging om de chaos van boekhouden te temmen, maar het voelt meer als een circus zonder dieren. Dus, houd je geld in je zak en ga op zoek naar iets dat daadwerkelijk werkt!